Seekordne jutt
tuleb pikk ja vaid eestikeelne, kuna just mõeldud mõtteaineks Eesti rattaspordi
inimestele. Linki ma FB ei pane, kuna kirjutan seda just rattaspordi
inimestele, need, kes mu tegemisi ka teistest valdkondadest jälgivad, jõuavad
ise mu jutuni. Seega kui sa loed seda ja leiad, et see on lugemist väärt ka
kellelegi teisele, siis saada link. Loomulikult on oodatud kõik kommentaarid
nii avalikult siin postituse all kui privaatselt.
Ajendas mind
kirjutama, nagu võib arvata, eelmine postitus, mille ma siia kirjutasin. Olen
juba mitu aastat mõelnud, et kunagi peaks enda teekonnast raamatu kirjutama, võibolla
kunagi ka tuleb, kuid noh see nüüd päris raamat ei tule ja detailidesse ei
lasku, kuna selle kirjutisega tahan eelkõige avada nii mõnedki silmad ja ehk
aitab see mõne noore sportlase käekäigule kaasa. Samuti ajendas mind kirjutama
kommentaar, mille ma oma eelmisele postitusele sain, et mingu kõik piiritaha,
kes tahavad midagi saavutada. See ongi õige, kuid see on ikka palju erinev
hetkel maastikuratturile võrreldes maanteeratturiga.
Tunnen, et olen
selle kirjutamiseks piisavalt küps ja enesekindel. See jutt ei ole mõeldud
halamiseks, et oi kui raske kõik on, vaid just mõtteaineks, et kas tõesti ei
saa me oma sportlaste jaoks teed natukenegi kergemaks teha, et sportlase kõige
suurem energia läheks treenimiseks ja võistlusteks.
Minul endal on
olnud piisavalt õnne, et olen nii kaua üldse suutnud vastu pidada, sest ainult
suur töö ja suur tahe, mis mul on, ei oleks ka aidanud.
Minu kõige suurem
õnn oli see, et sain Sveitsi treenima. Seal õppisin palju maastikurattasõidu
kohta ja treenimise kohta. Ja mul oli treener, kelle sõnad aitasid mind
järgnevatel aastatel Eestis vastu pidada. See oli just treeneri usk ja
tunnustus nähes mu suurt tahet ja töökust.
Siinkohal pean
mainima, et ma olen spordivõõrast perest, pere on mind alati moraalselt
toetanud, kuid mul pole olnud kedagi, kes oskaks mind õpetada, aidata või kes mu
eest välja astuks ja võitleks ning võistlustel kaasas käiks.
Sveitsist Eestisse
tagasi tulles naiivselt lootsin, et ka siin nähakse tööd ja tahet ja et seda
tunnustatakse ja aidatakse kaasa. Vahepeal mõtlesin, et miks mitte proovida
ainult olla maanteesõitja, kuid sain kinnitust, et minu süda kuulub
maastikurattale.
Minu klubi toetas
mind, mul polnud endal võimalik rattast soetada, rääkimata ratastest, ja
võistluskulutusi maksta. Kuid minu süda ja tahe oli sõita midagi muud, kui meie
maratonid, need on väga kaugel xco sõiduspetsiifikast ja ma sain aru, et meil
ei saada aru, mis see täpselt on ja mis tööd peab tegema, et olla hea just
nendel sõitudel maailmas. Treenisin oma teadmiste pealt, mida olin Sveitsis
kogunud, kuna minu jaoks ei tundunud tark lihtsalt lisada iga aasta 10% oma
treeningmahule ja loota, et nii ongi õige.
Nagu ütlesin
klubi toetas mind, kuid ma ei tundnud, et minusse usutakse ja tunnustatakse. Ma
ei ütle midagi halvasti, vaid nii lihtsalt on meil, et naisratturid peavad
topelt vaeva nägema, et neid tunnustatakse. Siit minu eelmise postituse mõte,
et kas tõesti peab olema naissportlasel isa või mees, kes ta eest võitleks.
Sest kui ei ole, siis läheb paar aastat selleks, et ennast tõestada.
Kuid kallid
mehed, mõelge nüüd ise, paljud teist läheksid lihtsalt mehele ja saaksid lapsed
(selles ei ole midagi halba), kui oleksite samas olukorras?! Sellepärast ka
meil nii vähe naisrattureid eliitklassis...
Seega minu
kunagise Sveitsi treeneri usk aitas mind neil aastatel. Lõpuks siis võitlesin
usu ja tunnustuse välja ka klubi poolt ja tuli ka paar head tulemust, mis said
meedias kajastust ja alaliidult kiitust.
Kuid siis oli
jälle väike tagasilöök minu usule, et midagi hakkab ehk muutuma. Võitsin kolm
Eesti meistritiitlit ja olin Eestis korraldatud EMil neljas. Sain aasta lõpus
parima naisratturi auhinna, kuid tundsin, et mulle on liiga tehtud. Ainukesena
kiidetutest läksin koju rahata. Olin piisavalt julge, et minna küsima, et
kuidas nii. Alaliidus seletati kenasti ära, et parim mees- ja naisrattur ei
saanudki, said vaid medali teeninud (nende hulgas ka parim meesrattur) ja uskumatult
häid tulemusi teinud maanteesõitja (pean siia lisama, et miks ei leitud see
aasta sellist eriauhinda Martinile?! Kuna tema tulemused on olnud hiilgavad ja ta
on tõelist tunnustust ja kiitust väärt!!!). Igatahes oli nii seletades ju kõik
õige ja läksin koju, kuid tundsin ikka, et ma olen kehvem kui mehed. Mõtteainet
siinkohal, et eelneval ja järgnevatel aastatel on naisratturile alati ka
rahaline toetus olnud, kui selleks on olnud maanteesõitja...
Aga ma võitlesin
edasi, kogu mu teenitud raha läks tagasi sporti. Teenisin ühe Hispaania
võistlusega, kus klubiga peale laagrit käisime, korralik summa ja käisin
Euroopas võistlustel, tulid tulemused, mis leidsid kajastust ja kõik nagu
hakkas lõpuks peale suuri rabelemisi laabuma. Oma töö ja sihikindlusega jäin
silma Harrile, kelle kaudu sain endale sponsori Saksa Automaatika.
Sõbranna kaudu
sain teada, et mul ehk on võimalus saada endale treener, kes on nõus mind
treenima tasu saamata. Oma Sveitsis oldud ajal olin korra temaga ühes trennis
koos sõitnud ja ta oli nõus mind treenima. See oli suur muutus, kuid tundsin,
et mul on vaja treenerit, et edasi areneda.
Eelnevatel
aastatel olin proovinud saada ka mõnesse välismaa klubisse, kuid kuna mu
kontaktid olid kõik Sveitsi lähistel ja kõigil oli eelduseks, et elamise ja
olemise maksab sportlane (maastikuklubidel ei ole sellist ühise elamise
traditsiooni nagu võib leida maantee omadel). Siis oli Kesk-Euroopa selgelt
liiga kallis minu jaoks.
Ma ei hakka
kirjeldama, kui raske on sportlasena üksi reisida ja tulemusi teha, kuid ühe
aspekti tahan välja tuua. Selle kui palju ohtlikum ja seega vaimselt kurnavam
on see naissportlasele. On olnud palju olukordi, kus ma üksi reisides olen
kartnud ja tundnud end täiesti abitu noore naisena, kuid on olnud ka mõned
olukorrad, kus on tõsine hirm olnud ja need on mälus väga eredalt. Toon siia
ühe neist.
Paratamatult
venib vahel reis öö peale või algab varavarahommikul. See oli üks neist
kordadest. Olen oma pagasi ja rattapagasiga avatud bussijaamas ja ootan hommiku
kella kolmest bussi, on pime ja ringi liigub vähe inimesi. Olen oma blondid
juuksed mütsi alla kinni pannud, et ma ei oleks juba kaugelt sihtmärk. Vahepeal
on näha kambakesi, kes liiguvad kas peolt koju või kuskile edasi. Püüan olla
nii märkamatu, kui suudan. Kuid siiski jään silma kahele tüübile. Jalutavad
minu poole. Ma tean, kui abitu ma olen, olen võistluselt tulnud, kus olen ka
vigastuse saanud, ehk et minust ei oleks ka mingit korralikku vastuhakkajat.
Esimene küsimus, mis tuleb, on - Kas tead, kus litsid on? No siis oli teada,
mida nad linna pealt otsivad. Ma vastan midagi, et ma ei tea ja et ma ootan
lihtsalt bussi. Üks tüüp liibub ligi ja hakkab rääkima, et tal aega on, võib
minuga koos oodata. Ma ikka vastu, et ei ole hullu, et saan ise hakkama.
Peale natukest
vestlust nad siiski läksid minema, ei tea, kas oli inimesi liikumas näha või
mingi teine põhjus, kuid mina tänasin õnne ja värisesin kergendusest. Ja
lubasin endale, et teen kõik, et enam selline olukord korduda ei saaks.
Oma reisimistel
leidsin kontakti Portugalis, kuhu mul oli rahaliselt võimalus tulla, kuna siin
ei ole kõik nii kallis kui Kesk-Euroopas.
Tekkis esimest
korda võimalus minna lõpuks treenima mujale, kuna ainult võistlemisest on
lõpuks vähe, peab ka treenima sellisel maastikul, et edasi areneda. Sponsor
jätkas minuga, olin teinud häid sõite nii kodus kui oma välismaareisidel, omad
kiitsid, alaliit kiitis ja sellega kaasnes ka meedia tähelepanu. Kõik oli kui
lill.
Olin
ülimotiveeritud, kuid hooaeg ei läinud päris nii edukalt kui olin lootnud, üks
asi oli kerge vigastus, kuid mu tulemusi varjutas ka see, et ei saanud tiimis
end mugavalt tunda, kuna mingi hetk hakkas tiimmanager arvama, et tahab ka
mingit suhet minuga.
Ma ei tea nüüd
kui paljudel noormeestel on see probleem, et kui lähevad välismaa klubisse,
siis hakkab manager ahistama, vist ikka mitte nii suur probleem.
Kuid vennike sai
aru, et midagi tal loota ei ole, kuid hiljem sain teada, et ta jättis siis osad
võistlusauhinnarahad enda tasku, aga kellele mul ikka kaevata.
Siit siis veel
üks aspekt, millega naissportlased peavad hakkama saama.
Eks naisena
spordis on heal väljanägemisel omad eelised, kuid et oma välimus boonuseks
pöörata, on vaja jällegi enne kahekordselt tõestada enda väärtus sportlasena.
Taaskord oli
treener see, kes oli mulle suurimaks toeks ja tunnustas mu tulemusi, isegi kui
need ei olnud nii hiilgavad ja andis usku jätkamiseks. Eestis hakati vaikselt
unustama, kuna mingeid silmapaistvaid tulemusi ei tulnud ja kedagi nagu väga ei
huvitanud ka. Minu meediakajastus oli palju väiksem, kuid õnneks jätkas mu
sponsor koos proklubiga mu toetamist.
Vahetasin siinset
klubi ja tegin siis oma parima hooaja seni. Aga omade jaoks Eestis olin
unustatud, keegi tulemusi esile ei tõsta, sellega seoses ei ole ka
meediakajastust ja nüüd küsin, et kuidas on mul võimalik midagi oma sponsorile
vastu pakkuda?
Eeldatakse, et
kui tahad kuhugi jõuda, siis otsi sponsor ja mine, aga siis kui lõpuks teedki
mingeid tulemusi, siis ei huvita see kedagi, kuna oled kuskil kaugel ja sõidad
maastikurattasõitu, mille tõelisest olemusest ei ole paljudel aimugi.
Kuigi kõik muu
toetus on oma kraanid kinni keeranud, siis õnneks algava hooaja
ettevalmistuseks on mul Saksa Automaatika toetus ja seda suuresti seetõttu, et
nad toetavad proklubi ja tänu neile on sponsoril ka väljund. Tänud mõlemale,
kuna see on mu võimalus jätkata.
Kui olen siin
rahalist sponsorit püüdnud leida, siis ei arutata seda kaugemale, kui see, et
ma ei ole portugaallane. Ma saan aru, ei taheta minu sponsoreerimisega kaevata
auku oma sportlastele. Kuid kuidas on meil?! Kohe alguses on auk nii sügav, et
oleks üliraske sealt välja roomata ja kui lõpuks saad sõrmed serva peale ja
üritad märku anda, et oled ka olemas, siis tallutakse sõrmede peal, et ikka
tagasi sisse kukuksid. Just selline tunne valdas mind selle hooaja lõpus...
Sellepärast ka
selline eelmine postitus.
Paljud
naisratturid võtsid minuga ühendust ja tänasid, et kirjutasin.
Ja nüüd tundsin,
et veel on vaja kirjutada, võib olla see ei muuda midagi, kuid äkki avanevad mõned
mõttemaailmad. Ma ütlen ausalt, ma ei tea, mis tunne on meesratturina alustada,
aga ma arvan, et paljud ei kujuta ette, kui raske on alustada naisratturina ja
seda veel maastikurattasõidus, kus ees ei ole kedagi ja peab kobamisi õnne
proovima.
Jah mu jutt oli
pikk ja täiesti usun, et paljud ratturid, kes on proovinud välismaal läbi lüüa,
on suuri vintsutusi läbi elanud, kuid ma eeldan, et kõik oleksid väga pettunud,
kui peale vintsutusi nende tulemusi ei märgata.
Samuti on üks
põhjus, miks ma seda kirjutasin, selles, et tahan aidata ja olen valmis aitama.
Käisin välja idee, et miks mitte korraldada siin maastikurattalaagrit, kuna
meil põhimõtteliselt koondise tasemel maastikuratas üldse puudub, kuid noortel
on seda vaja (siin on head tingimused nii xco kui dh treenimiseks). Kuid on
vaja inimesi klubidest, kes on valmis võitlema oma sportlaste eest, kes valivad
maastikurattasõidu. Et mina siit poolt saaksin kaasaaidata siinse elamise
leidmisega ja oma teadmistega Sveitsi noortelaagritest (oma sportlastega teeksid tööd ikka oma
treenerid, mina lihtsalt saaksin lisada soovitusi ja arendada rattavalitsemise
poolt), samuti üks siinne rattapark teeb heameelega minuga koostööd.
Kas ideest võiks
plaan saada?
Ja isegi kui
sellest ei kasva välja süstemaatilist maastikuratta arendamist, siis ehk
leiavad mõned sportlased, kes sellest osa saavad, jõudu ja kogemusi, et jätkata
omapäi. Kuna enda näitel tean, et ei ole vaja palju, et leida endas see suur
tahe ja jõud, et jätkata, mis sest et külmkapp pidevalt koos kõhuga tühi on...
Lõpetuseks tahan
uuesti korrata, et see jutt on mõtteaineks, et kas me saaksime oma sportlaste
jaoks teed natukenegi kergemaks teha, et sportlase kõige suurem energia läheks
treenimiseks ja võistlusteks.
Olen optimist ja
loodan, et minu kogemused ja tegemised aitavad ehk ka teisi. J
This time its just in Estonian. Its for Estonian cycling world, maybe my struggle as female mountain biker helps someone in the future and our sport grows a little. :)
Tundub, et kõik jutt tiirleb ümber raha. Kui ma ei eksi, siis oled nii mõneski kohast igakuist spordistipendiumi saanud? Kas seda ei saa siis lugeda riigi poolseks tunnustuseks? Ilmselt mõtled tunnustuse all eelkõige troffeed ja sellega kaasnevat tiitlit. Kindlasti oled tubli seal, kuid ei saaks öelda, et maanteel kõik sada korda lihtsam oleks, sest kui tahad heasse klubisse, pead enne seda samamoodi kuskil amatöörina virelema. Naiste koha pealt on ilmselt sul õigus, kuid ma arvan enamikes riikides on see sedasi, et meestesõidud tähtsamad.
ReplyDeleteJah, olen saanud spordistipendiumit ja seda ühest kohast, selle äralangemine sellel sügisel oli mulle suur hoop, kuna oma tulemuste poole pealt ei osanud seda oodata. Ma olin ka väljendanud seda, et see on mulle tõesti väga suureks abiks ja seda see on ja tõesti ei olnud valmis, et see ära langeb.
DeletePeale stipendiumi äralangemist olin valmis sõnagi lausumata ära kannatama, kuid siis tulid veel järjestikku uudised, mida minu meelest minu hea hooaeg, st töö mis on lõpuks midagigi saavutanud, ära teeninud ei olnud.
Peaaegu kaotan sponsori, kuna kodumaal mind ei kajastata, omad ei kiida, siis ei ole ka meedial põhjust midagi kirjutada. Ega keegi teiselt alalt ei hakka ju esile tõstma, ikka omad. See küsimus, et kas me tõesti ei saa sportlase teed kergemaks teha, no sellele ma lootsin vastust, et on üks väga kerge ja mitte üldse kallis võimalus - me võime tema tegemiste vastu huvi tunda ja teda kiita ja tunnustada, kui midagi saavutab, mitte ainult talle, vaid ka teistele. Ja sellest tõuseks huvi ka mujal. Kuna toetust leiab vaid ikka sportlane, kellest midagigi teada on.
Seega ma ei mõtle trofeed ja tiitlit, nagu mainisin ka eelmises postituses.
Tõesti sada korda kergem kindlasti ei ole, kuid oleks meil kasvõi vaid kümme korda raskem, kannataks ka ära..Seda virelemise teemat ei taha ma üldse puudutada, seda paisu ei taha avada, olen tugev ja saan hakkama, kuid pidin suu lahti tegema, kuna äkki on kellegil teisel kunagi kergem…